Ahad, 29 Ogos 2010

exam.... exam....

alhamdulillah ada 2 paper lagi untuk final exam bagi sem nie...
slepas nie akn cuti sem dan sambut raye... nasib baik la raye lpas final, lau tak alamtnya tak beraya laa..... nak raye mcam ner, kpala asyik fikir exam.. pape pun syukur la,,,,

Raye datang lagi…



Sempena nak raye nie diri ini ingin megambil kesempatan untuk mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin kepada semua, maklumlah kita sebagai manusia memang tidak lari dari melakukan dosa. Oleh itu sempena bulan baik ini minta ampun maaf dari semua kesilapan…..
SELAMAT HARI RAYA AIDAILFITRI 1431 H

MERDEKA!!! MERDEKA!!! MERDEKA!!!


Tahniah diucapkan kepada Malaysia Tanah Air Tercinta kerana menyambut hari kemerdekaan yang ke-53 pada tahun ini iaitu 31 Ogos 2010 M / 21 Ramadhan 1431 H.
Kita sebagai rakyat Malaysia  patut rasa bertuah kerana sambutan merdekan pada tahun ini disambut pada bulan Ramadhan yang penuh berkat.
Oleh itu marilah kita sama-sama berdoa agar Negara kita akan terus aman dan bebas dari segala penjajah rohani mahupun jasmani….

AL-QURAN KARIM



Bulan Ramadhan juga merupakan bulan al-quran, selain menyebutnya sebagai bulan puasa. Ini adalah kerana pada bulan inilah Al-Quran buat pertama kalinya diturunkan. Al-Quran adalah kitab Allah yang diturunkan kepada kekasihNya Muhammad s.a.w., dan merupakan kitab terahir turun kepada nabi-nabi dan rausul-rasulNya yang membawa kebenaran dan mengesahkan ketib-kitab yang terdahulu turun daripadanya.

PENURUNAN AL-QURAN DAN PENGAJARAN DARIPADANYA
Ulamak masih lagi memperselisihkan tentang menentukan malam atau tarikh turunnya Al-Quran, namun ada pendapat yang di kira kuat menyebut bahawa Al-quran pertama kali diturunkan pada 17 Ramadhan.
Al-Quran diturunkan secara bertahap, sesuai dengan peristiwanya selama lebih kurang 22 tahun 22 bulan dan 22 hari, selaras dengan firman Allah yang bermaksud: “dan orang-orang kafir berkata: mengapa tidak diturunkan Al-Quran itukepada Muhammad semuanya sekali (dengan sekali gus)? Al-Quran diturunkan dengan cara (beransur-ansur) itu kerana hendak menetapkan hatimu (wahai Muhammad) dengannya, dan kami nyatakan bacaannya kepadamu dengan teratur dan satu persatu”.


Pada awalnya rasulullah s.a.w membacakan Al-Quran yang diterima beliau melalui Jibrail Alaihissalam kepada para sahabat r.a. Para sahabat kemudian menyalin hafalan tersebut ci batu-batu, kulit binatang atau kulit kayu. Tulisan tersebut dihafal dan kemudian tersimpan di dalam hati sahabat Rasulullah s.a.w. Hafalan tersebut tidak sekadar menjadi hafalan tetapi menjadi “perhiasan diri” mereka, dan kemudian diperturunkan menjadi perkataan, perbuatan dan sikap atau tindakan dalam kehidupan serta seterusnya melahirkan masyarakat yang mentradisikan Al-Quran di tengah-tengah kehidupan.
17 Ramadhan merupakan peristiwa yang patut kita ingati dan juga hayati bagi umat islam tentang sejarahnya yang mana pada malamnya diturunkan Al-Quran. Oleh itu marilah sama-sama kita menghayati dan mengambil pengajaran daripadanya kerana ia boleh memantapkan kecintaan kita terhadap kitab yang diturunkan oleh Allah ini, dan jangan sampai berlakunya fenomena sebagaimana yang disabdakan oleh junjungan bersar Nabi Muhammad s.a.w. bahawa: “akan datang suatu zaman bagi manusia tidak tinggal pada Al-Quran melainkan tulisan tulisan belaka”.
Sebagai pedoman untuk kita semua, marilah klita menanam kesedaran bahawa tanpa Al-Quran keadaan kita amatlah hina, bodoh dan lemah. Walaupun sebelumnya kita berada dalam keadaan mulia, cerdas  dan kuat; bahkan tanpa pedoman Al-Quran, di bulan puasa ini umat Islam boleh menjadi golongan manusia yang paling kuat makan berbanding dengan golongan manusia yang lain. Dengan pedoman Al-Quran kepimpinan umat Islam yang terdahulu berjaya memacu peradaban dan ketamadunan sehingga membawa mercu tanda kejayaan dan umat Islam yang gemilang walaupun hidup di Padang Sahara. Ini selars dengan firman Allah s.a.w. yang bermaksud:
Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.
            (Surah Ali-Imran :110)
Dipetik dari:
Intisari Khutbah Jumaat
04 September 2009
Masjid Al-hakim
Mukim Taman Tangjung Chat
15300 Kota Bharu
kelantan

Khamis, 19 Ogos 2010

Ranum Ramadan

Fajar harum, bermula salam dalam udara
yang mengkhusyukkan. Semuanya tiba
terdampar dalam sepi bermusim sabar:
Hati dan budi, didakap tulus oleh solat,
dalam gementar yang sentiasa syahdu.
Dalam nafas jerih bulan paling jernih,
amalan puasa mencabar dan mengajar.
Terlimpah sepadat makna yang perih;
kita belajar dari derita yang pedih;
dan dalam bulan ujian terlalu garang
kita masih boleh mengutip kesejahteraan.
Dongak ke angkasa rahsia mengkhayali
lapisan sfera, ke qalbu tersentuhnya
kita, digundahi kekaguman luar biasa:
Bumi anugerah Allah dan terpilih kita
khafilahnya, datang yang dianugerahi,
boleh memberi, boleh juga memungkiri,
terpulang santun memilih atau menafi.
Bulan ini memangnya saat bertafakur,
bersedia memurni diri jika bersyukur,
kerana puasa yang menguji, menjelang
Aidilfitri, nafas kudus menghening diri,
terbimbing ke batin lebih berhemah.
Terima kasih kita sepadu syahdu arah
yang memang datang seiring anugerah;
kerana manusianya kita, dan kerdilnya
di hadapan Allah, wajar bersyukurlah
setiap saat, sepurnama, penuh mekar
dalam debar, membaca setiap iktibar.
Kita beransur ranum dalam bulan mulia.

A. SAMAD SAID

Selasa, 17 Ogos 2010

xder rezeki

eemmm.....
nak buat cam ner, dah x der rezeki...
ari nie (1708'10 / selasa)
phone aku diambil orang
niat asal nak cari barang skit kat Kota Bharu
tyme tengah rest jap
datang sorang pak cik dlm lingkungan 50-an
ajak tok borak2
lama jugak kami borak2, macam2 isu yang die crita
shinggakan last sakali, lbh kurang kol 10 lbh
aku kluarkan phone tok tengok masa
"phone ada bateri X???"
tanya pak cik
"ada...."
jwab aku ringkas...
kemudian die minta agar aku tkarkan kad sim sebab nak call orang dan x igt nombor
aku jadi serba salah, tp oleh kerana ingat orang tua........ paham2 jelah cam ner.....
lpas 2 die mintak untu pergi top4....
lpas dari tu tibe2 je die menghilangkan diri.

kemudian aku pergi kedai top4 tersebut
"kak ada nampak tak pakcik yang pakai kopiah top4??"
tanya aku pada pekerja kedai
"x,der... tp ada lalu ikut sini td....."
jawabnya..
 
aku terus menuju ke arah yang ditunjukkan oleh pekerja kedai td
tp malangnya..................
dah xder rezeki... 

Rabu, 11 Ogos 2010

Hari Terbuka Kelab & Persatuan KTD

"organisasi Persatuan ITHAR 2010/2011"

hari kelab dan persatuan yang diadakan adalah bertujuan untuk memperkenalkan kepada pelajar-pelajar yang baru tentang kelab dan persatuan yang wujud di KTD. 
ianya diadakan di medan At-Taqafi KTD pada 11 Ogos 2010 M bersamaan 1 Ramadhan 1431 H
Antara kelab dan persatuan yang wujud adalah "PERKEMAS" , "ITHAR", "NASYID" dan banyak lagi..


"nie hamper memperolehi tempat ke-2 dalam petandinga Booth cantik"

peringatan bersama

kini Sya'aban telah pun melabuhkan tirainya dan Ramadhan pula yang datang untuk besama-sama kita dan menemani kita untuk mengerjakan amal ibadah, oleh itu marilah sama-sama kita mengambil masa bersama Ramadhan ini dengan sebaiknya, ini adalah kerana belum tentu pada tahun yang akan datang kita sepat bertemu dengannya lagi..

Gunakan Masa Yang Ada Dengan Sebaiknya

Sabtu, 7 Ogos 2010

Bersama masyarakat Kg. Karang



Persatuan ITHAR Kolej Teknologi Darulnaim (KTD) mengadakan program “Belajar Sambil Berbakti II” yang diadakan di kampong Karang, Banggu, Kota Bharu. Program ini diadakan pada 5-7 Ogos 2010 (Khamis- Sabtu). Program ini adalah kerjasama dengan AJK Madrasah Kg. Karang dan Juga AJK Madrasah Binjai Manis.

Program ini adalah bertujuan untuk mendekati masyarakat setempat dan pada masa yang sama ingin memberi pendedahan kepada kanak- tetang kelebiahan bulan Ramadhan yang bakal tiba beberapa hari lagi dengan mengadakan Kuiz Ramadhan.
penyembelihan kambing
Diantara akyivi yang dijalankan sepanjang program adalah:
·         Ketua kampung menceritakan sejarah Kg Karang
·         Gotong-royong membersih surau
·         Kuliah Maghrib oleh imam muda Masjid Gong Dermin, Kota Bharu
·         Sukaneka untuk kanak-kanak
·         Tanyangan video
·         Pengenalan KTD kepada masyarakat