Selasa, 17 Julai 2012

Kelebihan Sembahyang Tarawih Malam 1 Hingga 30

1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.

3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.

6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.

10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.

11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.

20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.

Ahad, 17 Jun 2012

ISRAK MIKRAJ: URUTAN RINGKAS PERISTIWA-PERISTIWA YANG BERLAKU DALAM ISRAK MIKRAJ KE ATAS RASULULLAH SAW


Umat Islam seluruh dunia akan menyambut ketibaan peristiwa agung iaitu Israk dan
Mikraj yang ada disebut dalam ayat pertama surah al-Israk pada 27 Rejab (20 Julai
2009) InsyaAllah. Mereka tidak akan melepaskan peluang keemasan yang datang
sekali setahun dalam bulan hijriah. Ia bagaikan dinanti-nanti oleh pencinta agama
Islam, kerana kepentingannya dalam mentarbiyah jiwa manusia ke arah
kesempurnaan. Israk dan Mikraj adalah salah satu peristiwa penting yang berlaku
pada diri baginda Rasulullah SAW.

Isnin, 4 Jun 2012

Hari keputeraan KDYMM Tuanku Sultan Kedah ke- 83


Patik Merafak Sembah Setinggi-tinggi Tahniah Sempena Hari Keputeraan

KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA
AL SULTAN ALMU'TASIMU BILLAHI MUHIBBUDDIN
TUANKU ALHAJ ABDUL HALIM MU'ADZAM SHAH IBNI
ALMARHUM SULTAN BADLISHAH

D.K., D.K.H., D.K.M., D.M.N., D.U.K., D.M.K., D.K. (Kelantan), D.K. (Pahang), D.K. (Selangor), D.K. (Perlis),
D.K. (Negeri Sembilan), D.K. (Johor), D.K. (Terengganu), D.K. (Perak), D.K. (Brunei), D.P. (Sarawak), D.U.N.M.,
S.P.M.K., S.S.D.K., D.H.M.S., D.G.M.K., Grand Cordon of The Order of the Rising Sun of Japan,
Bintang Maha Putra Adiprana (Indonesia), Order of the Rammata Thailand,
Honourable Knight Grand Cross Order of the Bath of U.K., Asso. Knight Order of St. John.
SULTAN NEGERI KEDAH DARUL AMAN

Semoga Allah SWT lanjutkan usia Tuanku

Selasa, 17 April 2012

3 perwatakan yang perlu dimiliki

sebagai manusia biasa kita perlu memiliki 3 perwatakan dalam diri kita iaitu:
1. watak sebagai kanak-kanak
2. watak orang dewasa
3. watak orang tua

jika kita mempunyai salah satu atau dua daripadanya, adakah hidup kita ceria sepanjang hari???

renung-renungkan....

Ahad, 15 April 2012

Keburukan Permainan Online Facebook & Niat Tersembunyi Kafir Laknatullah...

Assalamualaikum wbth...

Pernahkah anda semua terfikir mengenai natijah bermain permainan di facebook?

Apakah muslihat mereka untuk memesongkan akidah umat Islam?

Usah kita bicara mengenai pembaziran masa talkala bermain permainan tersebut...

Terdapat banyak contoh2 yang berlaku apabila seseorang itu ketagih bermain permainan tersebut.

Penulis tidak mahu membicarakan mengenai persoalan tersebut... penulis mahu membicarakan mengenai keburukan lain yang lebih dashyat lagi akibat bermain permainan tersebut kepada anda semua.

Hampir semua aplikasi permainan yang terdapat di facebook berunsurkan kafir.

Antara yang popular ialah farmville, frontierville, happy aquarium, texas poker, barn buddy, nightclub city dan lain-lain.

SECARA HALUS mereka cuba untuk memesongkan akidah UMAT ISLAM dengan permainan mereka.

Mereka seringkali membuat kempen2 terbaru bertemakan budaya KRISTIAN.

Antarnya kempen mereka ialah THANKSGIVING, EASTER DAY, CHRISTMAS, GOOD FRIDAY

Anda diminta oleh mereka untuk menghantar dan meminta sesuatu gift untuk mencapai sasaran kempen tersebut.

Sebagai usaha gigih anda menghantar dan menerima gift tersebut, anda di AWARDkan hadiah atau kenaikan level.

Itu yang anda nampak... !!!

Yang anda tidak nampak ?

Saya jelaskan pandangan saya :

1. Tanpa anda sedari, anda sebenarnya telah mem"PROMOTE" agama anutan mereka kepada rakan-rakan anda.

2. Tanpa anda sedari anda telah mem"BUDAYA"kan agama mereka kepada yang lain.

3. Ini membuatkan UMAT ISLAM lebih mengingati hari kebesaran mereka dari HARI KEBESARAN UMAT ISLAM sendiri ..!

Anda sudah nampak sekarang natijahnya ......

Nota :

1. Anda boleh meneruskan hobi bermain permainan tersebut andai anda merasakan tidak berdosa mem"PROMOTE" agama mereka.

2. Anda boleh meneruskan minat anda dengan terus bermain andai anda berpendapat "menyokong agama selain dari agama Islam tidak berdosa..!!!??

Fikir-fikirkanlah..
.



"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."
Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain.

***Sumber Dari : FB Perkongsian Ilmu Menuju Ke Alam Akhirat

:: LELAKI DAYUS ::

Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila :

1. Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2. Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak d**etahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3. Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4. Membiarkan anak perempuannya ber'dating' dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5. Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa 'sporting' yang memahami.

6. Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7. Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

Sabtu, 14 April 2012

MUSLIMAH !!! AWAS !!!!!! 13 AURAT MU YG WAJIB DI JAGA..

Untuk dikongsi bersama..... .......




1. Bulu kening -
Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng -
Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian -
Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada -
Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31.

5. Gigi -
Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher -
Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan -
Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan -
Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata -
Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) -
Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan -
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian -
Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut -
Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.


* Kalau rajin..Tolong sebarkan perkara ini kepada saudara Muslim yang lain. Sabda Rasulullah SAW siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada....^_~

Sumber Dari : FB شوهدا موجهده
Syuhada Morris Abdullah
Diambil Dari: http://bayuborneo.blogspot.com/2010/11/muslimah-awas-13-aurat-mu-yg-wajib-di.html

Sabtu, 7 April 2012

Praktikal....

alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi kerana dengan keizinan-Nya minngu nie dah minggu kedua aku menjalan latihan industri (praktikal) di E-Timur Enterprise.... begitu cepat masa berlalu sedar tak sedar seminggu dah berlalu.....
kat snie bnyak jugak belajar menda baru, yang dulu hanya teori saje kat kelas... kadang2 pening jugak, biaselah baru-baru kan...

Selasa, 20 Mac 2012

Sayonara KTD



Assalamualaikum, ape khabar semua, pertama sekali saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana sudi melawat laman blog yang tak seberapa nie…
Kali nie nak citer skit mengenai SAYONARA KTD… tapi sedih la nak citer sal nie… maklumlah nak berpisahkan…. Mungkin semua tau pe maksud “sayonara”? kan? Ianya adalah asal dari bahasa Korea tak silap yang membawa maksud perpisahan… maaflah lau silap, maklumlah bukan pandai sgt bahasa Korea nie, citer korea pun tak layan sgt…
Kami pelajar semester 6 Kolej Teknologi Darulnaim (KTD) program kerjasama dengan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) mengadakan majlis ini adalah bertujuan untuk mengingati semua jasa2 lecturer yang terlalu banyak member tunjuk ajar kepada kami yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah dalam melanyani kerenah kami semenjak daripada semester 1 hingglah sekarang…

Terima Kasih LECTURER…


Majlis ini bertemakan ”Mahabbah Dalam Taman Syurga”
Disini saya juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua sahabat-sahabat kerana sepanjang persahabatan ini banyak member tunjuk ajar dan mengajar erti persahabatan yang sebenar, ye memang kawan ketawa begitu mudah untuk dicari, tetapi amatlah sukar untuk kita mencari kawan ketika kita menagis..

Terima Kasih SAHABAT…


Diharap dengan perpisahan ini bukan bermakna kita akan berpisah untuk selamanya, moga nanti kita berjumpa diSYURGA….

YaAllah,
Rahmatilah perpisahan ini,
Kami bertemu dan berpisah kerana-MU ya Allah

SETIAP PERTEMUAN PASTI ADA PERPISAHAN

Jumaat, 2 Mac 2012

Suka vs Cinta


suka dan cinta memberi dua pengertian yang berbeza. kadangkala kita
menafsirkan apabila kita suka kepada seseorang kita anggapkan sebagai cinta
tetapi apabila kita fikir, renung dan kaji sebenarnya perasaan yg kita fikirkan
cinta itu hanyalah suka. Untuk itu, dalam ruangan ini akan menjelaskan contoh2 perbezaan
di antara org yg kita "SUKA" dan org yg kita "CINTA".

1. Didepan org yg kamu "cinta", jantungmu akan berdebar2 dengan cepat.
Didepan org yg kamu "suka", kamu akan selalu bahagia.

2. Ketika org yg kamu cintai sedang menangis, kamu akan ikut menangis bersamanya.
tetapi jika org yg kamu sukai menangis, kamu akan mengakhirinya dengan kelegaan.

3. Jika kamu melihat ke dalam mata org yg kamu "cinta", maka kamu akan bertemu.
Tetapi jika kamu melihat ke dlm mata org yg kamu "suka", maka kamu akan tersenyum.

4. Di depan org yg kamu "cinta", kamu tidak akan dapat mengungkapkan apa yg ada di benakmu.
Tetapi didepan org yg kamu "suka", kamu dapat mengungkapkannya.

5. Didepan org yg kamu "cinta", kamu cenderung malu.
tetapi didepan org yg kamu "suka", kamu bisa menunjukkan diri kamu yg sebenarnya.

6. Kamu tidak akan dapat menatap lansung ke mata org yg kamu "cinta".
Tetapi kamu akan selalu tersenyum jika menatap mata org yg kamu "suka".

7. Perasaan dari "cinta" dimulai dari tatapan mata.
Dan perasaan "suka" dimulai dari pendengaran telinga.

Jadi, jika kamu berhenti menyukai seseorg, yg harus kamu lakukan adalah menutup telingamu. Tetapi jika kamu mencuba utk menutup matamu, cinta akan berbalik menjadi titisan air mata dan akan selalu berbekas di hatimu selamanya....



Erti Persahabatan


Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,begitu juga dia.

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.

Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti.... kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.

Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita.

Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya??? Seperti kita, dia juga tahu rasa  kecewa....tetapi kita sering terlupa.


Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia.

Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.





Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya?

Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?

Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah?

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?

Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana  dia juga seorang manusia;dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan.

Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka.

Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,disebalik kesenangannya,mungkin tersimpan seribu kekalutan,kita tidak tahu.......tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia,mungkin kita akan tahu.

Renungilah.......


Selasa, 7 Februari 2012

ape perlu buat?

hari nie aku ase pning skit, mane tak nye, dah la ptg nie ade test, lpas tu fikir tok program esok plak, final exam lbih kurang 3 mggu ag, assignment pun byak ag....

Ujian demi Dugaan


kekadang ramai yang merungut  "Ya Allah knapelah harus aku menharungi dugaan ini? kenape tidak orang lain? 
aku tidak sanggup untuk tempuhi semua nie...."

"Dari Abu Said al-Khudri radh. dan Abu Hurairah radh. meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah S.A.W bersabda; Tiada seorang Muslim yang ditimpa musibah, keletihan, sakit, terganggu fikirannya, sedih, bimbang, kecemasan sehingga tercucuk dengan duri sekalipun melainkan diampuni akan dosa-dosanya."

[HR Bukhari]

 ingatlah bahawa ape yang Allah berikan kepada kita pasti ada hikmah disebaliknya, inilah adalah untuk mengingatkan kita kepadanya-Nya, dan untuk menghapuskan dosa-kita.oleh itu, sentiasalah kita mengingati Allah, samada kita dalam keadaan bermasalah ataupun tidak sesungguhnya Dia menguji kita supaya dapat memastikan adakah kita seorang hamba yang penyabar serta redha, atau sebaliknya.

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat..."

[Surah al-Baqarah, 2:186]


Sabtu, 4 Februari 2012

Salam Maulidur Rasul 1433H


Muhammad Sebelum Kelahiran Manusia
Merujuk kepada sebuah hadis daripada Umar al-Khattab r.a. daripada Rasulullah s.a.w. Ketika Adam a.s. telah terlanjur berbuat dosa, dia berdoa: “Wahai Tuhanku, aku memohon kepadaMu dengan haq Muhammad untuk mengampuni dosaku”.
Allah berfirman:

“Bagaimana engkau mengetahui (tentang) Muhammad padahal Aku belum menciptanya?”

Adam berkata:
“Wahai Tuhanku, sesungguhnya setelah Engkau mencipta aku dengan TanganMu dan Engkau meniupkan RuhMu kepadaku, ketika aku mengangkat kepalaku, aku melihat pada tiang-tiang Arsy ada tulisan ‘La ilaha illallah Muhammad Rasulullah’. Maka tahulah aku bahawa Engkau tidak menyandarkan kepada namaMu kecuali makhluk yang paling Engkau cintai”.
Allah berfirman:
“Engkau benar hai Adam! Sesungguhnya dia (Muhammad) adalah makhluk yang paling Aku cintai. Berdoalah kepada Aku dengan haq-nya, sungguh aku telah mengampunkan engkau. 
 Dan seandainya bukan kerana Muhammad pasti Aku tidak mencipta kamu.


Fakta menarik:
  • Tindakan Nabi Adam a.s. yang berdoa dengan bertawassul dengan haq Muhammad.
  • Kemulian Nabi Muhammad s.a.w. sehingga nama beliau telah tercatit sejak awal di alam Syurgawi dan tidak dicipta apa-apa melainkan kerana Muhammad (s.a.w).

Who Is Muhammad?

Kelahiran
Nabi Muhammad s.a.w lahir dalam keadaan telah berkhatan dengan kekuasaan Allah s.w.t. Kedua matanya bercelak dengan ‘celak hidayah’ terpelihara matanya dari pandangan yg tidak diredhai Allah). Ruang angkasa menjadi terang benderang kerana Nurnya. Kehebatan pertama mukjizatnya adalah terpadamnya api sembahan kaum Parsi (yg tidak pernah terpadam selama seribu tahun). Beranda2 maharaja Parsi tiba2 runtuh. Syaitan2 dihujani dgn panah2 api bintang yg panas membakar dari langit. Jin2 berundur dgn hina dan tunduk kerana serangan dan desakan kuasa Baginda s.a.w dan bersinarnya cahaya lembut berkilauan (ketika lahirnya), sehingga bayi yang menakjubkan ini ditawarkan kpd wanita2 yg dtg utk mengambil upah menyusukannya.

Setelah kelahiran Nabi Muhammad s.a.w malaikat bertanya kpd seluruh makhluk, “Siapakah yg ingin mengasuh ‘mutiara’ yg sgt berharga ini, yg tiada ternilai harganya?” Burung2 menjawab, “Kamilah yg akan mengasuh dan mengambil keuntungan dari cita2 yg besar.” Binatang2 liar pula berkata, “Kamilah yg lebih layak mengasuhnya agar kami memperolehi kemuliaan dan penghormatan.” Lalu dijawab malaikat, “Wahai sekelian makhluk, tenanglah kamu semua! Kerana sesungguhnya Allah telah memutuskan sejak dahulu lagi dgn kebijaksanaanNya Yang Maha Terdahulu. Bahawa NabiNya, Muhammad s.a.w ini akan diasuh dan disusui oleh Halimah (Binti Abi Dzuaib), seorang wanita yg amat penyabar. Allah telah memilih Saidatina Halimah utk menerima kabahagiaan dan keberuntungan itu.
(Halimah binti Abi Dzuaib As Sa’diah atau Halimah As Sa’diah atau Halimatus Sa’diah adalah ibu angkat Nabi s.a.w. iaitu ibu susu kedua Baginda. Ibu kandungnya bernama Aminah Binti Wahab).

Kanak-Kanak
Ketika pandangan Saidatina Halimah tertumpu kdp Baginda s.a.w, maka segera diambil, dipangku dan didakapnya. Bayi pembawa tuah itu kelihatan tersenyum gembira bersamanya. Tiba2 dari gigi suci bayi ini terpancar cahaya yg menjulang sampai ke langit. Dgn kegembiraan (bercampur hairan) dibawanya pulang ke keluarganya. Ketika dalam peliharaannya, Saidatina Halimah melihat keberkatannya sehingga kambing2 peliharaannya menjadi sihat, gemuk, memancar deras susu2 kambingnya hingga lebih mencukupi utk keperluannya sekeluarga. Setiap hari Saidatina Halimah melihat tanda2 luar biasa dan keberkatan bayi yg diasuhnya itu dan semakin mendalam kasihnya kpd bayi yg bernama Muhammad ini. Baginda membesar dgn sihat sejahtera sebagai kanak2 serta bergaul bersama2 saudara sesusuannya yg lain dan kanak2 lain.

Hati & Ilmu Pengetahuannya
Suatu hari ketika Nabi s.a.w sedang bermain2 bersama mereka, disuatu tpt yg jauh dari perkampungannya, tiba2 datang kpdnya 3 org lelaki yg berwajah tampan bercahaya bagai mentari dan bulan. Semua teman2 Baginda melarikan diri ketakutan. Nabi s.a.w. hanya berdiri dgn rasa hairan dan kagum melihat ketampanan mereka yg luar biasa. Ketiga2 lelaki ini (jelmaan malaikat) mendapatkan anak kecil ini dan membaringkannya ke atas tanah perlahan2. Lalu membelah perutnya dgn berhati2 tanpa ada rasa sakit sedikit pun. Dikeluarkannya hati ’Pemimpin anak cucu Adam’ (Nabi s.a.w.) itu kemudian hati ini dibedahnya dgn penuh teliti. Lalu dibuangnya dari hati itu, suatu yg menjadi bahagian bisikan syaitan. Diisikannya dengan kesabaran, ilmu pengetahuan, keyakinan dan sifat keredhaan. Selesai pembedahan itu, mereka mengembalikan hati Baginda s.a.w. ketempat asal dlm tubuhnya. Lalu Baginda pon bangun berdiri tegak dan perutnya kembali spt sediakala. Lalu malaikat itu berkata kpdnya, ”Wahai Kekasih Allah Yang Maha Pemurah, Seandainya engkau mengetahui tujuan baik Allah kepadamu, pasti engkau akan mengetahui ketinggian darjatmu yg mengatasi makhluk lain. Dan sudah tentu hatimu akan bertambah gembira dan bahagia. Semakin riang dan bercahaya. Wahai Muhammad s.a.w. bergembiralah! Kerana sesungguhnya ’bendera ilmu pengetahuanmu’ telah dikibarkan di seluruh alam semesta. Seluruh makhluk menyambut dgn riang gembira akan kehadiranmu. Dan tiada suatu makhluk pon yg diciptakan oleh Allah melainkan akan dtg mematuhi segala permintaanmu. Mendengar penuh gembira akan sabdamu. Maka akan dtg kpdmu unta yg memohon pembelaanmu (dari kezaliman tuannya). Dhob (sejenis biawak pdg pasir) dan kijang akan bertutur fasih menyaksikan kerasulanmu. Pohon kayu bulan dan serigala tidak lama lg juga akan bertutur fasih menyatakan kenabianmu. Kenderaanmu nanti adalah Buraq. Yang ia sentiasa rindu dan teringin utk menatap wajahmu. Dan Jibril (Gabriel) yg menjadi pemimpin kerajaanmu telah mengumandangkan sebutan namamu di seluruh penjuru cakra buana. Sedangkan bulan pula akan diperintahkan utk terbelah dua, sebagai mukjizat bukti keRasulanmu”. ”Seluruh makhluk di alam semesta ini sentiasa rindu dgn kemumculanmu. Menanti kecemerlangan pancaran Nurmu”.
Maka ketika Kekasih Allah s.a.w itu diam mendengar kata2 malaikat (3 lelaki) itu sdgkan wajahnya laksana cahaya pagi, tiba2 Saidatina Halimah dtg mencari2nya dgn berteriak2 (setelah diadu oleh anak2nya yg lari pulang). Ia berkata, ”Aduhai! Jauhnya anakku Muhammad”. Maka dijawab oleh malaikat itu, ”Wahai Muhammad! Bukanlah engkau yg jauh. Bahkan engkau hampir kpd Allah. Engkau pilihanNya dan KekasihNya”. Saidatina Halimah berkata, ”Aduhai anakku Muhammad bersendirian sahaja”. Lalu dijawab oleh malaikat, ”Wahai Muhammad! Bukanlah engkau bersendirian, bahkan engkau adalah orang yg mempunyai kekuatan mukjizat. Penghiburmu adalah Zat Yang Maha Terpuji lagi Maha Mulia. Dan kawanmu adalah saudara2mu dari golongan malaikat dan ahli tauhid”. Saidatina Halimah berkata, ”Aduhai! Kasihan anak yatimku ini!”. Maka dijawab oleh malaikat, Alangkah bertuahnya engkau kerana menjadi anak yatim. Kerana sesungguhnya darjatmu di sisi Allah adalah sgt besar”. (mengatasi semua makhluk).
Ketika dilihat anak yg diasuhnya itu selamat dari bahaya, maka dibawanya pulang ke rumah dgn rasa gembira. Diceritakannya kejadian luar biasa itu kpd tukang tilik (pengkaji kitab2 terdahulu). Diceritakan juga kelebihan dan keanehan anak asuhannya itu. Maka tukang tilik itu bertanya kpd Baginda, ”Wahai anak lelaki yg lahir di negeri telaga Zam-zam dan Maqam Ibrahim, Rukun Yamani dan Al-Baitul-Haram, (Wahai Anak Kota Suci Makkah). Engkau melihat peristiwa itu dlm jaga atau tidur?” Baginda s.a.w menjawab, ”Demi kemuliaan Maharaja Yang Maha Mengetahui, saya melihat dan mengalaminya dlm keadaan jaga. Saya tidak ragu2 tentang itu dan tidak akan berbuat aniaya dgn berdusta”. Lalu berkata situkang tilik, ”Bergembiralah wahai budak! Kerana engkau adalah pembawa panji2 keNabian dan pemimpin bala tentera pemusnah kebatilan. KeNabianmu merupakan kunci dan penutup segala keNabian. Malaikat Jibril (Gabriel) akan turun kpdmu di atas hamparan kudus dan suci, Allah Yang Maha Agung akan mengajakmu berbicara (Di Malam Isra’ dan Mi’raj). Siapalah yg mampu menghitung keutamaan yg engkau miliki sdgkan hanya utk mengungkapkan sebahagian sahaja dari sifat2 keutamaanmu, lidah org yg tiada henti2nya memuji dan menyanjungmu, akan menjadi lemah dan tak mampu menuturkan kata2”.

Selawat Ke Atas Nabi s.a.w
Ibnu Kasir berkata dalam tafsirnya: Telah berkata Al-Bukhariy: Telah berkata Abu `Aliyah:
“Salawat Allah subhanahu wata`ala (s.w.t) ialah pujian-Nya di sisi para malaikat”.
“Salawat malaikat ialah doa”.
“Salawat orang mu’min ialah memohon rahmat daripada Allah ke atas Nabi Muhammad”.

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
 
Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan. (Al-Ahzab: 56)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

sources:
http://ms.wikipedia.org/wiki/Selawat
http://soaljawab.wordpress.com/2007/05/09/kedudukan-hadis-taubat-nabi-adam-alahi-salam/
http://vectorise.net/logo/2011/02/11/salam-maulidur-rasul/#.TyTH3cglfvo


Ahad, 29 Januari 2012

Bacalah al-Quran!!!


Al-Quran adalah merupakan kitab yang paling agung yang mana ianya diturunkan oleh Allah s.w.t kepada Nabi kita Muhammad s.a.w. melalui jibrail a.s untuk disebarkan kepada umat islam di seluruh alam ini. Antara kelebihan membaca Al-Quran ialah:

                     i.            Ibadah yang paling utama dari segi bacaan.
                   ii.            Pahala membaca satu huruf daripada al-Quran: Menurut Ibn Majah digandakan hingga 400 kali dan Ibn al-Jauzi pula berpendapat digandakan sebanyak 700 kali.
                  iii.            Balasan satu huruf yang dibaca ialah bidadari di syurga, juga dikatakan balasan sebatang pokok di syurga.
                 iv.             Mengikut Ibn Abbas r.a., pembaca al-Quran ialah seorang hartawan dan pahala membaca tidak akan putus.
                   v.            Selamat daripada api neraka, mendapat kedudukan yang tinggi dan mulia bersama malaikat.
                 vi.            Pada hari kiamat, al-Quran menjadi pembela.
                vii.            Pembaca akan memperolehi keamanan di dunia dan kemuliaan di syurga.
              viii.            Membaca sebelum tidur akan mendapat kawalan malaikat.
                 ix.            Pembaca akan dimasukkan ke dalam golongan Siddiqin, Syuhada dan Solehin.
                   x.            Membaca al-Quran secara kumpulan akan diampunkan dosa mereka.
                 xi.            Jika membaca di dalam rumah, akan member cahaya kepada rumah itu.
                xii.            Membaca secara tadarus (bergilir-gilir) mendapat ketenangan, rahmat dan dikelilingi oleh malaikat.
              xiii.            Pembaca yang mahir dan baik diutamakan menjadi imam solat.
              xiv.            Seutama-utama manusia ialah yang mempelajari, mangajar dan menghayati al-Quran.
               xv.            Mempelajari satu ayat al-Quran lebih baik daripada solat sunat 1000 rakaat.
              xvi.            Mempelajari dan membaca mendapat keberkatan dan keharmonian hidup.
            xvii.            Mendapat perlindungan di padang Mahsyar nanti.
           xviii.            Pembaca akan dilindungi daripada godaan syaitan.


Masya Allah banyak sungguh kelebihan membaca al-Quran, rugilah bagi mereka yang tidak baca al-Quran. Oleh itu bermula hari ini marilah sama-sama kita berusaha untuk membaca al-Quran dan meningkatkan pembacaannya dari hari ke hari, moga-moga apa yang kita kerjakan mendapat ganjaran yang setimpal dengan usaha yang kita kerjakan. Seterusnya masa yang diutamakan untuk membaca al-Quran adalah pada waktu tengah malam sehingga fajar adalah paling utama, antara Maghrib dan Isyak dan selepas solat Subuh.

Rabu, 11 Januari 2012

Hati


Hati adalah tempat bersemayam segala perasaan; suka, duka, cinta, benci, marah, buruk sangka, ingin dipuji dan sebagainya. perasaan-perasaan ini bergolak dan berubah sangat cepat dalam hati. jika hati dikuasai oleh perasaan positif, amal yang lahir adalah kebaikan. Namun, jika ia dikuasai oleh perasaan negatif, amal yang lahir adalah keburukan. kerana itu, Rasulullah bersabda:
sesungguhnya di dalam diri manusia ada sebuah jasad. Jika ia baik, akan baik seluruh amal manusia. jika ia rosak, akan rosak seluruh amalnya. ketahuilah, ia adalah hati.
(Hadis Riwayat Ahmad)

Selasa, 3 Januari 2012

Tahun Baru

Alhamdulillah kerana masih lagi diberi peluang olehNya untuk meneruskan lagi kehidupan bagi tahun baru Masihi ini...

SALAM TAHUN BARU
2012