Selasa, 28 Oktober 2014

Tempat Kerjaku


Assalamu'alaikum w.b.t dan salam sejahtera buat semua...
kali nie nak share skit tempat kerja aku... nie lah permandangan depan pejabat aku, sekarang aku kerja di Pusat Zakat KUIS di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) sebagai Penolong Pegawai Zakat... Alhamdulillah baru je dapat kerja sini dalam 5 bulan yang lepas, tp yang rasa beruntungnya sebab aku n the geng yang set up zakat nie, sebab Pusat Zakat KUIS nie baru je ditubuhkan dengan mendapat kelulusan oleh Lembaga Zakat Selngor...

KUIS adalah antara IPT yang ke 8 daripada 9 yang dilantik sebagai penolong Amil di selangor nie antara IPT yang dilantik ialah UiTM, UIA, UKM, UPM, MMU, UNITEN, UNITAR dan yang terbaru adalah UNISEL.

So, lepas nie klau nak bayar zakat dekat kami pun boleh, antara zakat yang kami terima adalah Zakat Pendapatan, Zakat Perniagaan, Zakat Harta, Zakat emas, Zakat KWSP, Zakat Saham, Zakat Perak dan Zakat Qadha. yang paling penting adalah 50% daripada hasil kutipan akan diagihkan kepada golongan asnaf di IPT tersebut.

pandangan dari luar


berjiran dengan Pejabat Keselamatan

nie pejabat utk kutipan je, yang untuk agihan bertempat di perkarangan Masjid Al-Azhar KUIS, tak sempat nak ambil gambar...
nie lah meja aku, kadang-kadang boring juga.. mahu tak nya dok sorang-sorang



pemandangan sekeliling




Isnin, 27 Oktober 2014

Jalan2 with Family 2

jalan2 ke i-City bersama family

wah bukan main lagi bergambar dorg

nie gambar ayah, ma, kak, abg, kak ipar & anak buah
kak ipar aku yg sulong


ma aku n cucu die... hehehe


Jumaat, 24 Oktober 2014

Salam Maal Hijrah 1436 H


Assalamu'alaikum w.b.t. Alhamdulillah syukur yang tak terhingga dipanjatkan kepada Sang Pencipta Tuhan yang mencipta sekalian alam, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat...

Alhamdulillah kearana masih lagi diberi peluang untuk berkongsi hari ini, untuk meneruskan lagi kehidupan hingga hari ini. sedar tak sedar hari ini kita telah pun masuk tahun baru hijrah iaitu 1436 H ini adalah bermakna akan bertambah lagi setahun umur kita dan tanpa kita sedari bahawa kita juga sedang menghampiri kematian.

untuk itu pada tahun baru ini marilah sama-sama kita menanamkan satu tekad bahawa kita akan memperbaiki diri kita supaya ianya akan bertambah baik dari tahun-tahun yang sudah. moga-moga kita terus istiqomah dalam melakukan kebaikan dan berusaha sekeras-kerasnya untuk meninggalkan keburukan..

Jalan2 with Family


Assalamu'alaikum w.b.t.

Alhamdulillah syukur yang tidak terhingga pipanjat kepada Allah s.w.t. tuhan semesta alam yang berkuasa keatas kita kerana masih lagi memberi peluang untuk meneruskan lagi kehidupan sehingga hari ini dan syukur juga kerana memberi peluang untuk aku bawa kedua ma dan ayah untuk pusing-pusing nilai 3, putrajaya dan juga Taman Tasik Titiwangsa sempena cuti Deepavali 2014...
aku dan anak buah tersayang

sempena cuti Deepavali tahun nie ma, ayah adik, kakak ipar & 3 org anak buah datang ke Kuala Lumpur katanya nak kenal rumah aku, maklumlah baru pindah... kali nie dorang datang dengan keretapi sebab qadha yang tahun lepas datang K.L nak balik ke Kelantan dengan keretapi tak kesampaian kerana kehabisan tiket... So, peluang nie aku ambil untuk bawa mereka pusing2, destinasi pertama yang aku bawa adalah Nilai 3 biasa la kan pusing2 tgk karpet, tengok2 pun 2 bidang juga yang ma aku beli.. hehehehe... biasa lah kan jarang2 datang...

lepas tu bawa dorg ke kedai yang jual pinggan mangkuk lelong dengan harga RM8/kg... aku pun pelik juga mula2, biar betul ada juga pinggan jual ikut kg... tp itulah hakikatnya...



Setelah semua selesai dan hari pun dan makin gelap kami ambil ketusan utk pulang oleh kerana penat dalam keretapi pun tak hilang lagi, tp sebelum pulang sempat lagi singgah di Tesco Semenyih utk beli bahan bagi memasak untuk makan malam.....

dekat tesco tak sempat nak snap gambar byk pun... nie gambar anak buah aku atas troli sementara tggu yang lain pergi solat maghrib dekat surau....

Setelah balik masak n makan semua tido awal disebabkan kepenatan.... keesokan harinya aku bawa dorang sume pusing2 putrajaya plak, bukan main seronok tgk anak buah aku terkejar sana terkejar sini... biasa lah budak2...
kakak ipar n anak2

ayah aku n anak bongsunya

 sempat lagi ber selfie... hehehe...                                       ma dan ayah                

anak buah (Aisya)

selepas Masjid Putra aku mengajak ma n ayah semua pergi ke Masjid Besi uttk solat zohor dekat sana.. dekat Majid Besi tak sempat nak bergambar pun...

setelah selesai solat zohor n makan kami pergi plak ke Taman Tasik Titiwangsa utk ambil angin tasik sebelum pergi ke rumah kakak aku dekat Pandan Indah, Ampang..


perjalanan hari ini berakhir disini dan menanti utk keesokkan harinya, kami bercadang utk pergi ke ICT pada malam esk.. So kalau ade gambar nnt aku masukkan kemudian...

setakat nie je kot dulu perkongsian utk kali nie, nanti kalau ada pape yang menarik lagi aku akan share lagi... Terima Kasih kerana sudi membaca entry yang tak seberapa ini... hingga jumpa lagi.....


Selasa, 21 Oktober 2014

Tahniah Sahabat



Tahniah 
buat sahabatku Hj Nik Ahmad Farhan Bin Hj Nik Muhamad
Kerana bergelar juara di pentas Da'i pendakwah milenia 2014 yang disiarkan siarang langsung di TV3 baru-baru ini...

Semoga dengan kejayaan ini akan memudahkan urusan bagi meperluaskan lagi dalam bidang dakwah kepada masyarakat melalui media2 yang ada.. kami doakan agar terus istiqomah dalam jalan dakwah dan sabar dalam menempuhi cabaran dalam dunia dakwah...


Barang Dapur

Assalamu'alaikum buat pembaca yang budiman... diharapnya sentiasa dalam keadaan sihat dan di bawah lindunganNYA.. Amin...

kali nie aku nak share sedikit detik-detik yang terindah, aku yakin setiap orang mesti ada detik atau saat-saat yang terindah dalam klehidupan dia, tak kira lah dengan pasangan hidup, dengan keluarga, dengan sahabat dan lain-lain lagi...

aku nak kongsi pengalaman pergi beli barang dapur dengan kekasih hati tersayang (isteri), maklumlah orang baru kawin, rumah pun tak la lengkap sangat, perabut tak ade, peti sejuk tak ade, periuk nasi pun tak ada... macam mane nak masak nasi kan jika periuk nasi pun tak ada, tak kan la nak makan dekat luar selalu, botak juga dibuatnya... hahahaha....

kami nie boleh dikatakan kawin PJJ maklumlah kekasih hati masih lagi belajar. tempat belajar tak payah bagitau la kot... hehehehe.... so cuti mid sem nie kekasih hati ambil keputusan utk balik sini, pening juga di buatnye.. yelah kelengkapan rumah pun tak cukup lg... tu yang kami ambil keputusan untuk beli kelengkapan yang penting je dulu...


sebelum pergi beli keperluan dapur tu, nak tak nak terpaksa lah die follow aku tempat aku kerja, tak kan lah nak tinggal dekat rumah sorang2 plak... dah la baru sampai, nak buat ape dekat umah.. lpas abis waktu kerja kami pergi ke Nilai 3 dulu untuk beli pinggan, mangkuk dan lain2, yang ni kami beli yang murah je dulu yang dorg jual RM8 / sekilogram, untuk sementara jekan...

Setelah selesai di Nilai 3 kami pergi Mydin Pekan Semenyih, dah la dalam keadaan hujan lebat jem lg dekat maghrib plak tu, pening jugak dibuatnye, yelah fikir nak solat lagi nak cari mydin lg dalam keadaan macam tu... setelah pening pusing jumpa juga mydin dan dekat situ kami beli periuk nasi dan lain2 keperluan..

tu la best juga ek sekali sekala dapat keluar beli barang macam tu... tu jelah kot dulu nak share utk kali nie... nnt kalau ade masa aku share pasal benda lain plak...

Rabu, 15 Oktober 2014

Rintihan Suami Yang Tak Terucap (Oleh Dr Fadzilah Mohd Kamsah)



Sikap lelaki yang perempuan tidak faham – Paradigma songsang yang relevan
1. Tidak kisah dan pendiam
- Lelaki suka diam tapi bukan bermakna tak kisah
- Diam kerana OK, tak perlu ditegur atau komen apa yang isteri katakan

2. Tidak boleh dipercayai
- Isteri kena yakin pada suami, lebihkan doa untuk suami
- Isteri perlu waspada tapi tidak bermakna curiga atau bersangka buruk terhadap suami
- Isteri perlu berhati-hati, lebihkan doa dan usaha untuk suami

3. Lelaki ego
- Dari kajian yang dilakukan, perempuan sebenarnya lebih banyak ego dari lelaki
- Lelaki tidak ego tapi untuk menjaga maruah diri, bersikap kasar dan tegas
- Manjaga maruah diri adalah wajib bagi lelaki

4. Lelaki miang
- Sikap miang lelaki ini boleh membantu meningkatkan tenaga batin dan minda lelaki

5. Lelaki lemah
- Lelaki mudah tergoda dan terpedaya tetapi pada tahap yang berbeza
- Pada hakikatnya manusia memang lemah



Luahan isi hati insan yang bergelar suami kepada isteri
1. Sayangi suami seadanya tanpa syarat.

2. Hormati suami sebagai pemimpin rumahtangga.

3. Fahami kelemahan suami – imbangi kekuatan dan kelemahan suami.

4. Suami malu nak minta khidmat isteri ~ Isteri perlu ikut resmi sikembang Cina : “Belum dipanggil dah datang, belum disuruh dah pergi, belum diminta dah beri.”

5. Lelaki sukar untuk melupakan peristiwa lama yang berunsur negative yang pernah berlaku pada isteri seperti kekasih lama isteri.

6. Isteri jangan bangkang cakap suami kerana suami akan rasa terancam dan rendah diri, nilai diri suami akan merosot. Isteri harus akur dan patuh terutama berkaitan dengan hukum seperti agama dan sebagainya.

7. Tolong sokong pendirian dan pandangan suami atau minat suami. Ini penting untuk membentuk keyakinan dan esteem suami. Pendirian suami adalah maruah lelaki.

8. Cubalah fahami suami walaupun ianya tidak terucap :
- Allah beri gerak hati/ batin kepada orang perempuan (ini adalah anugerah Allah kepada orang perempuan) dan kurang kepada lelaki.
- Hati perempuan dilepas dimulut manakala mulut lelaki adalah dihatinya (menurut ulama/ orang bijak pandai).
- Apa yang terasa dihati perempuan akan terus diucap tetapi lelaki akan menyimpannya di dalam hati dan tak terucap.
- Para suami tahu bahawa perempuan memang boleh memahami.

9. Jangan perlekeh atau sebut kesilapan suami di hadapan mertua dan anak-anak atau orang penting kerana ini akan menghancurkan hati suami.

10. Tegur dan ingatkan suami secara penuh hikmah ~ Isteri hendaklah puji dahulu kebaikan suami dan kemudian barulah tegur kesilapan suami.

11. Rintihan suami tentang sex :
- Hampir semua lelaki malu meminta khidmat tersebut dari isteri.
- Hubungan kelamin amat kritikal untuk suami, jika tiada, suami akan tension dan sakit.
- Ini adalah naluri semulajadi lelaki. Adalah relevan untuk mengadakan hubungan kelamin 2 atau 3 kali seminggu untuk pasangan yang sihat.

12. Suami memang marah-marah tapi bukan tandanya benci. Suami marah sebab tekanan di pejabat dan sebagainya. Suami lepaskan tension, tapi bukan untuk isteri. Ini juga tidak boleh dijadikan alasan untuk suami marah-marah tanpa sebab kepada isteri.

13. Jika suami merajuk, biarkan kami sendirian untuk merawat dan memujuk hati sendiri. Isteri jangan kacau dan pujuk. Berikan kami masa. Isteri boleh berikan khidmat yang terbaik tapi jangan sibuk tanya “kenapa bang??”, “apa dah jadi??”

14. Suami tak pandai mendengar, isteri jika ada hal nak beritahu suami, beritahulah pada masa yang senang dan sesuai seperti masa minum petang.

15. Suami tak pandai pamerkan emosi dan perasaan, suami akan luahkannya melalui cara lain seperti sms. Pesanan untuk suami… amatlah bagus jika dapat ucapkan kata-kata “Sayang, I love you” pada isteri sebanyak 7 kali sehari.

16. Suara suami keras tapi bukan tandanya marah. Isteri jangan cepat merajuk. Memang semulajadinya suami boleh control suaranya bila bercakap dengan orang lain…sebab itu bukan isteri dia tetapi bila bercakap dengan isteri, suaranya keras. Kalau kita dengar lelaki bercakap di telefon dengan nada yang keras, memang sah dia sedang bercakap dengan isterinya…

17. Suami memang tak pandai memujuk dan meminta maaf :
o Contoh lambang suami minta maaf pada isteri ~ Selepas marah, suami keluar dan siram pokok bunga, buangkan sampah, belikan barang atau makanan kegemaran isteri dan sebagainya.
o Isteri-isteri … tolonglah fahami lambang-lambang suami yang cuba memujuk kerana quota vocabulary suami tak banyak.

18. Suami tak tahan kena leter kerana leteran isteri boleh memendekkan umur suami, nanti suami cepat mati.

19. Suami tak larat nak jawab soalan isteri yang panjang dan berjela-jela. Sebab itu suami tak jawab soalan isteri sebab kalau suami jawab 1 soalan, suami kena jawab soalan-soalan iringan. Contohnya : “Dah makan bang?”, “Makan kat mana?”, “Makan apa?”, “Makan dengan siapa?”.

20. Tolong patuh perintah Allah tanpa suami kena pesan selalu kerana suami kadang kala kesian, tak mampu dan tak sanggup untuk menegur dengan secara hikmah.

21. Suami tak sanggup dengar desakan isteri seperti tukar kereta, perabot rumah, dan sebagainya. Isteri tolonglah beri suami peluang utuk bertindak sendiri. Suami jadi lemas dan bingung dengan desakan isteri.

22. Suami tak tegur kesilapan isteri kecuali jika ianya terlalu extreme. Contohnya : isteri make-up lebih lebih – suami akan tegur kerana dia jealous sebab nanti orang lain akan tegur dan suka tengok isteri mereka.

23. Suami diam tandanya OK. “No news is good news”. Isteri jangan kecil hati.

24. Suami tak jawab soalan isteri sebab jawapan pada soalan dah nyata. Seperti yang dinyatakan dalam (17) kerana quota vocabulary suami tak banyak.

25. Suami kadang-kadang melenting sebab stress tapi bukan salah isteri.

26. Permintaan suami… Isteri-isteri tolong jangan cemburu. Suami akan jadi lemas dan serba salah.

27. Isteri jangan pesan berkali-kali kerana suami akan rasa terhina. Lelaki ada “Macho”nya. Lelaki pantang dipesan berkali-kali kerana mereka rasa seperti mereka dah nyanyuk.

28. Jangan ulangi perkara yang suami dah faham atau perkara yang jelas kerana ini boleh menghina suami.

29. Suami lambat bertindak sebab suami banyak berfikir. Orang lelaki ada 9 akal. Mereka akan tapis-tapis dan ini tak bermakna yang mereka tidak bertanggungjawab.

30. Suami selalu lebihkan ibubapa mereka kerana mereka ingin menjadi anak yang soleh. Isteri jangan cemburu atau salah faham.

31. Isteri tolonglah hormati ibubapa suami yang masih hidup.

32. Jangan bandingkan suami dengan orang lain kerana suami akan rasa terhina.

33. Isteri-isteri tolong jangan puji sebarang lelaki di hadapan suami kerana suami akan rasa tercabar.

Sekian, semoga perkara-perkata diatas dapat memberi sedikit bimbingan buat insan yang bergelar isteri dan yang bakal bergelar isteri.


C&P: http://draudhah.wordpress.com/tazkirah/rintihan-suami-yang-tak-terucap-oleh-dr-fadhilah-mohd-kamsah/

Dengan siapa yang wajib kita berhijab??


Assalamua'laikum buat semua...
kali nie nak share skit mengenai berhijab...
kekadang kita sendiri pening dengan siapa sebenarnya kita wajib berhijab...
jom sama2 kita tengok draf diatas... yang nie ambil dekat internet je... hehehe...

Cinta Mahabbah

Tiada kata secantik bahasa untuk ku puji adinda 

Tiada gambar seindah lukisan nak ku tunjukkan perasaan


anda kategori yang mana???


Doa Memohon Cinta ALLAH


Isnin, 13 Oktober 2014

sabar



biar gambar berbicara....

Rindu Seorang Zaujah


Ombak Rindu


Ombak Rindu Melanda Jiwa

Terima Kasih Sayang


Terima Kasih Sayang
kerana sudi jadi permaisuri dan teman hidup abang
kerana  terima abang seadanya
kerana sudi melengkapi kekurangan diri abang
moga ikatan yang kita bina akan terus kekal hingga syurga


Aku Terima Nikahnya


Alhamdulillah pada tanggal 05 oktober 2014 bersamaan 11 Zulhijjah 1435H  diri ini sah bergelar suami kepada Nur Farah Hanim Bt Dahari, Majlis akad nikah diadakan di Masjid Mukim Bukit Gedombak, Pasir Puteh, Kelantan..